Search
Close this search box.

دیوار شاخص یا اَکسِنت وال

در دنیای طراحی داخلی ، تکنیک‌های اجرایی – اصلاحی زیادی وجود دارند که بعضا برای اجرا نیاز به صرف هزینه‌های سنگینی هم دارند . حال قصد داریم شما را با تکنیک دیوار شاخص آشنا کنیم؛ که با کمک آن در طراحی می‌توانید تغییر بزرگی در دکوراسیون منزل و محل کار خود ایجاد کنید .

تکنیک دیوار شاخص یا اَکسِنت وال  سبکی در طراحی است که با ایجاد نقطه مرکزی یا فوکال پوینت در فضا ، بار بصری را متوجه یک نقطه و در معنای کامل تر آن فضا را شاخص تر میکند . مثلا در یک فضا به جای رنگ‌آمیزی چهار دیوار به یک رنگ یکسان ، یک دیوار یا بخش‌هایی خاص مثل فرورفتگی‌ها، حاشیه ها و قوس‌های دیوار را با رنگی متفاوت رنگ می‌کنیم و یا در اتاق خواب تخت خواب مهمترین آیتم در فضا است. در نتیجه بهترین انتخاب برای دیوار شاخص، دیوار پشت تختخواب خواهد بود . عملکردهای متفاوت در فضاهای دیگر می توانند بدین شرح بیان شوند :

  • دیوار شومینه
  • دیوار تلویزیون
  • دیوار گالری عکس
  • دیوار میز ناهارخوری
  • دیوار پشت میزکار
  • دیوار پشت مبل اصلی
  • دیوار راه پله

و به طور خلاصه هر آن چیزی که می خواید در فضا شاخص تر باشد .

قاب بندی پلی یورتان

تاکید بر روی یک رنگ خاص و بر روی بخشی از دیوار، آن هم به میزان کم و محدود جلوه خاصی به فضای اتاق می‌بخشد. علاوه بر رنگ‌آمیزی، این تاکید بر روی دیوارهای فضا می‌تواند به وسیله هر چیز دیگری نیز باشد .

قاب بندی روی دیوار شاخص

سادگی، انعطاف‌پذیری، زیبایی و هزینه کم این تکنیک باعث محبوبیت روزافزون آن شده است. در اجرای تکنیک اکسنت وال هیچ محدودیتی برای انتخاب رنگ ، متریال وجود ندارد. می‌توانید این تکنیک را بر روی سطوح و با مواد مختلف مثل سنگ ، پلی یورتان ، فابیرگلاس و غیره پیاده کنید. فقط کافی است چند نکته ساده را در نظر داشته باشید :

در استفاده از رنگ های قوی نباید با احتیاط عمل کرد :

اصول اولیه این تکنیک همنشینی درست دو یا چند رنگ کنار یکدیگر است. پس مادامی که بتوانید همنشینی درست را ایجاد کنید، هر رنگی که دوست دارید و باعث شادی و رضایت شما می‌شود استفاده کنید .

ابزار قاب بندی دیوار پلی یورتان

اَکسِنت وال  یا دیوار شاخص فقط به رنگ خلاصه نمی‌شود:

به ترکیب طراحی پلی یورتان ، سنگ و چوب فکر کنید. برای اتاقی که جایی برای قرار دادن اشیا زینتی، کتاب و وسایل این چنینی ندارد، قفسه و طاقچه می‌تواند حکم دیوار شاخص داشته باشد. برای همچین فضایی ، قاب بندی کلاسیک یا نئوکلاسیک  به همراه موتیو های دکوراتیو میتواند تداعی کننده ارزش واقعی نقطه مرکزی باشد .

گچبری قاب بندی

گاه میتوان با طراحی ابزار های قاب بندی به صورت مورب و یابصورت ایجاد باکس مشبک ، بار خنثی فضای بی روح را به تقابلی مدرن و بی نقض تغییر داد که لازمه ی مینیمالسم و مدرنتیته شمرده میشود . انتخاب سبک در شاخص شدن دیوار با اجرای ابزار پلی یورتان ، اولویت درنظر گرفته میشود .

قاب بندی روی دیوار اکسنت

فاب بندی دیوار

 همچنین می‌توانید اکسنت وال خود را با تابلوهای نقاشی، قاب عکس‌های خانوادگی و یا یک پرده پارچه‌ای ایجاد و مزین کنید. راز دیوار شاخص این است که شما مساحتی را با بیشترین میزان انعطاف‌پذیری در اختیار دارید که می‌توانید آن را متفاوت از سایر دیوارهای اتاق، به شکلی که دوست دارید طراحی کنید .

دیوار شاخص قاب بندی شده

ایده های جدید را امتحان کنید :

قرار نیست طرحی ساده برای دیوار شاخص استفاده شود . چون محدودیتی برای طراحی وجود ندارد ، پس میتوان هر تکنیک خلاقانه ای را برای اکسنت وال در نظر گرفت . شاید برای داشتن یک طرح خاص با توجه به وسایل و چینش منزل شما ، قاب بندی و استفاده از ابزار برای تک دیوار راهرو ظاهر زیباتری را ایجاد کند. استفاده از رنگ‌های متالیک برای اجرای قاب بندی و موتیو های پلی یورتان روی دیوار شاخص ، بسیار جذاب و توصیه میشوند .

قاب بندی پلی یورتان دیوار اکسنت

دیوار مناسب را برای این تحول انتخاب کنید :

مثلا به سقف اتاق فکر کنید. یکی از شیوه‌های طراحی اکسنت وال ، اجرای ابزار سقفی است. زیرا که اینبار سقف می‌تواند دیوار متفاوت شما باشد. سقف شاخص می‌تواند رنگی روشن و براق یا رنگی تند و پررنگ داشته باشد. استفاده از ابزارهای پلی یورتان و گل های سقفی همواره راهکار خوبی شمرده میشود . استفاده از ابزار هایی گلویی در قسمت هایی که دیوار و سقف جدا می‌شوند ، راهکاری مناسب و رنگ کردن آن بصورت خنثی  خود اکسنت والی مدرن را نتیجه خواهد شد .

قاب بندی کلاسیک دیوار شاخص

همچنین اتاق‌هایی ساده و آن‌هایی که از ویژگی‌ها و نشانه‌های معماری خالی هستند، از اکسنت وال بهره زیادی خواهند برد ، به خصوص دیوارهایی که بافت خاصی را دارند. دیوار پنجره‌ها نیز انتخاب خوبی است، اما دقت کنید که طراحی ابزار شلوغ ، در اطراف پنجره باعث می‌شود دامنه  نور به حد زیادی گرفته شود و سایر فضا و لوازم اتاق تیره و تار به چشم بیایند .

ابزار قاب بندی دیوار پلی یورتان

رنگ سایر دیوارها را نیز موردتوجه قرار دهید :

معمولا دیوار شاخص در مجاورت دیوارهایی که رنگ روشن دارند، جلوه بهتری دارد. در اتاقی که تمام دیوارها سفید هستند، اجرای اکسنت وال نمای زیبایی پیدا می‌کند اما نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد. تضاد رنگ روشن ابزار های پلی یورتان یک دیوار در مقابل دیوارهای سفید مجاور می‌تواند ظاهری مدرن و امروزی و حتی خشن و زمخت ایجاد کند. زیرا که تمامی این ابزار ها خاصیت رنگ پذیری کامل را دارند و بعد از نصب به صورت یکپارچه جلوه خواهند داد . برای اجرای رنگ‌های تند و پررنگ روی یک دیوار، باید با استفاده از رنگ‌های خنثی روی دیوارهای مجاور تعادل ایجاد کنید. این رنگ خنثی می‌تواند خاکستری، بژ و …ی باشد که با رنگ اکسنت وال شما مطابقت و همنشینی پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید ابزار های دیواری اکسنت و  دیوارهای سفید رنگ اتاق را متفاوت رنگ بزنید، با استفاده از رنگ‌هایی با توناژ میانه، میزان تضاد رنگ‌ها را کم کنید و بین این تفاوت ارتباط ایجاد کنید .

گچبری پلی یورتان روی دیوار

حال که با تکنیک دیوار شاخص شدیم ، برای ایجاد این  تمایز و تحول ، تیم طراحی درنیکا دکور ، با بهره گیری از بروز ترین مصالح پیش ساخته پلی یورتان ، سیر این تغییرات را با حداکثر توان وسرعت رقم خواهد زد و شما را با تفاوتی عظیم رو به رو خواهد ساخت . طراحی ، تامین مصالح و اجرای دیوار اکسنت فضای شما را ، در کنارتان خواهیم بود .

قاب بندی درنیکا دکور

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نطرات
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات
0
نظرات شما را دوست دارم، لطفا نظر دهید.x
×

سلام،

برای ارتباط مستقیم با ما در واتس آپ، روی کارشناس معماری کلیک فرمایید.

× ارسال پیغام در واتس آپ