Search
Close this search box.

علم شیمی به پلی اورتان اجازه می دهد تا برای حل مشکلات چالش برانگیز ، به اشکال مختلف محصولات صنعتی و مصرفی  را تحت پوشش خود در آورده و راه گشای نیاز های امروز باشد

پلی یورتانها با واکنش یک پلیول (الکلی با بیش از دو گروه هیدروکسیل واکنشی در هر مولکول) با دی ایزوسیانات یا ایزوسیانات پلیمری در حضور کاتالیزورها و افزودنیهای مناسب تشکیل می شوند . از آنجا که برای تولید پلی اورتان می توان از انواع دی ایزوسیانات ها و پلی ال ها استفاده کرد ، پس طیف وسیعی از مواد را می توان برای رفع نیازها و کاربردهای خاص تولید کرد .

انواع پلی اورتان

فوم پلی یورتان انعطاف پذیر :

فوم پلی یورتان انعطاف پذیر به عنوان ماده ارتجاعی سازنده برای انواع محصولات مصرفی و تجاری از جمله ملافه ، مبلمان ، فضای داخلی خودرو ، زیرانداز فرش و بسته بندی استفاده می شود. فوم انعطاف پذیر را می توان تقریباً در هر نوع شکل و سفتی ایجاد کرد .

فوم پلی اورتان انعطاف پذیر حدود 30 درصد از کل بازار پلی اورتان دنیا را تشکیل می دهد و عمدتا برای ملافه ، مبلمان و در صنعت خودرو استفاده می شود .

 

فوم پلی یورتان سفت و سخت :

فوم های پلی اورتان سفت و سخت و پلی ایزوسیانورات ها یکی از محبوب ترین ، عایق های کم مصرف و همه کاره در جهان شمرده میشوند . این فوم ها می توانند هزینه های انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند در حالی که املاک تجاری و مسکونی را کارآمدتر و راحت تر سازند ..

به گفته سازمان  انرژی جهانی ، گرمایش و سرمایش حدود 56 درصد از انرژی مصرفی در خانه های معمول دنیا را تشکیل می دهد . برای حفظ دمای یکنواخت و کاهش میزان سر و صدا در خانه ها و املاک تجاری ، سازندگان به پلی اورتان سفت و فوم پلی ایزوسیانورات روی می آورند . این فومها عایق موثری هستند که در عایق بندی سقف و دیوارها ، پنجره های عایق ، درها و سیلانت های سد هوا استفاده می شوند .

روکش ها ، چسب ها ، سیلانت ها و الاستومرها : (CASE)

استفاده از پلی اورتان ها در بازار روکش ها ، چسب ها ، سیلانت ها و الاستومرها طیف وسیعی از امکانات و مزایا را در اختیار ما میگذارد . پوشش های پلی اورتان می تواند ظاهر محصول را بهبود داده و طول عمر آن را افزایش دهد. چسب های پلی اورتان می توانند برای اتصالات قوی استفاده میشوند و از طرفی هم سیلانت های پلی اورتان مهر و موم محکم تری را ارائه می دهند. الاستومرهای پلی اورتان را می توان تقریباً به هر شکلی قالب بندی کرد ، سبک تر از فلز هستند و می توانند در برابر بسیاری از عوامل محیطی مقاوم باشند ..

پلی اورتان ترموپلاستیک : (TPU)

این مواد بسیار کشسان ، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر سایش ، ضربه و آب و هوا هستند . آنها با روش ها مختلفی ساخته و به دوام کلی محصولات کمک میکنند . اینگونه یک الاستومر کاملاً ترموپلاستیک است و مانند همه الاستومرهای ترموپلاستیک الاستیک و قابل ذوب است . علاوه بر این ، می توان آن را بر روی تجهیزات قالب گیری اکستروژن ، تزریق ، ضربه و فشرده سازی پردازش کرد. آنها  می تواند بصورت پر کننده یا روکش ، راه حل باشند و انواع مختلف ساخت و ساز را پوشش می دهند .

قالب تزریقی واکنش : (RIM)

سپرهای خودرو ، پنل های برق خانه ها و تجهیزات رایانه ای و مخابراتی برخی از قطعاتی هستند که با استفاده از قالب تزریقی با پلی اورتان تولید می شوند . این قطعات علاوه بر استحکام بالا و وزن کم می توانند مقاومت در برابر حرارت ،  ثبات ابعادی و سطح بالایی از ویژگی های پویا را داشته باشند . خودرو ، ساخت و ساز ، لوازم خانگی ، مبلمان و وسایل تفریحی و ورزشی برخی از بازار های کاربردی با استفاده از این  فناوری هستند .

صحافی :

چسب های پلی اورتان برای چسباندن انواع متعددی از ذرات و الیاف ها به یکدیگر استفاده می شود. زمینه های اصلی استفاده از آنها در تولید صفحات چوبی ، سطوح کف لاستیکی یا الاستومری و ریخته گری ماسه برای صنعت ریخته گری است. بالاترین میزان کاربرد برای اتصال دهنده های پلی یورتان ، در ساخت تخته رشته های جهت دار است . این پانل های چوبی در غلاف ، کفپوش ساختمانی ، تیرچه ها و تابلوهای مغازه استفاده می شود .

پلی اورتان آبگیر : (PUD)

پوشش ها و چسب هایی هستند که از آن به عنوان حلال اولیه استفاده می کنند. با افزایش مقررات در مورد میزان ترکیبات آلی و آلاینده های خطرناک هوا که میتوانند در جو منتشر شوند ، در کاربردهای صنعتی و تجاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند .

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع دهید
guest
0 نطرات
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه نظرات
0
نظرات شما را دوست دارم، لطفا نظر دهید.x
×

سلام،

برای ارتباط مستقیم با ما در واتس آپ، روی کارشناس معماری کلیک فرمایید.

× ارسال پیغام در واتس آپ