آشنایی با  ابزار گچبری پیش ساخته پلی یورتان و مزایای استفاده از آنها در پروژه های ساخت و ساز و  نوسازی

۱          پلی اورتان یا پلی یورتان ( Polyurethane )

پس از صنعتی شدن ساختمان سازی در اروپا و افزایش نیاز بازار به ساخت ساختمان های لوکس کلاسیک با متدهای صنعتی گروهی از تولید کنندگان به جای ساخت قطعات دکوراتیو پیش ساخته گچی که به تازگی جایگزین گچبری های ساختمانی شده بود به سمت ساخت ابزار گچبری پیش ساخته پلی یورتان یا پلی اورتان رفتند که به دلیل خواص خاص این پلیمر موفقیت های چشمگیر داشتند.

پلی‌یورتانها  به دسته‌ای از مواد شیمیایی اطلاق می‌شود که از واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به‌عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده ساخته می‌شوند. پلی‌یورتان‌ها به شکلهای مختلف از جمله موارد زیر  در دنیا کاربرد دارند.

  • فوم‌های نرم
  • فوم‌های سخت
  • الاستومرها
  • ترموپلاستیک الاستومرها
  • رزین، پوشش و…

یکی از کاربردهای پلی‌یورتان‌ها، استفاده به عنوان ابزار دکوراتیو پلی یورتان ( گچبری مدرن)  می‌باشد. این ابزار با هدف ایجاد طرح ها و جلوه های زیبای دکوراتیو در فضای داخلی و نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شود.

ابزار دکوراتیو پلی یورتان

۲     ابزار گچبری پیش ساخته پلی یورتان

ایجاد تنوع در زندگی، تغییر و دوری از تکرار و روزمرگی امری ضروری است. این تغییر هر چقدر هم که کوچک باشند، توانایی و انرژی برای ادامه زندگی را به ما می دهند. تغییر دکوراسیون و یا شاید کمی در محدوده وسیع تر، بازسازی خانه، از جمله این تغییرات است. امروزه با ایجاد تغییر در رویکرد سازندگان مسکن از شیوه های سنتی به شیوه های صنعتی و استفاده از تکنولوژی های نوین، این بازسازی دیگر سخت، دشوار و پرهزینه نیست. به عبارت بهتر شاهد افزایش سرعت اجرا، کیفیت، سبک سازی، اقتصادی بودن، طراحی مدرن، استفاده بهینه از منابع و افزایش عمر مفید ساختمان خواهیم بود.  ابزارهای پیش ساخته پلی یورتان از جمله این تکنولوژی های نوین در زمینه متریال هستند.

ابزار پیش ساخته پلی اورتان کاربردهای بسیاری در معماری داخلی و خارجی ساختمان داشته است. این ابزار جایگزین قطعات گچبری دکوراتیو داخلی ساختمان و یا سیمانکاری های تزیینی در نما می باشند .

ابزار پیش ساخته دکوراتیو پلی یورتان در انواع طرحها با کاربردهای مختلف به شرح زیر تولید می‌شوند:

  • ابزار گلویی ، نور مخفی ، ابزار قاب ، قرنیز ، قابهای پیرامونی در و پنجره
  • طاقچه ها ، گل ها و گنبدهای زیبای سقفی
  • قطعات دکوری تزیینی و چراغ دانهای دیواری
  • ستون و سرستون ، نور مخفی و غیره

تنوع بسیار بالای این محصولات امکان ایجاد طرح های زیبا و متنوع را فراهم می آورد.

ابزار پیش ساخته دکوراتیو پلی یورتان قابل استفاده در تمامی ساختمان ها جهت ایجاد گچبری مدرن به شرح زیر  می‌باشد:

  • ساختمان های در حال نوسازی ، بازسازی
  • ساختمان های با مصالح سنتی و یا با مصالح سبک و نوین
  • ساختمانهای با سبک معماری مدرن

 

 

۳          ساخت و ساز و نوسازی به روش صنعتی با ابزار گچبری پیش ساخته پلی اورتان

امروزه در اجرای پروژه های ساختمانی به دلیل رشد فزاینده جمعیت به تبع نیاز مسکن ، ضرورت خارج شدن بخش ساخت و ساز از حالت سنتی وجود دارد. لذا روی آوردن به روشهای نوین ساخت و صنعتی سازی امری ضروری است. در بسیاری از برنامه ریزی های اجرایی ساختمانی به طور عام و ساخت و تولید مسکن به صورت خاص

  •  سرعت عملیات اجرایی
  • استفاده از مصالح استاندارد

نقش تعیین کننده ای در اتمام به موقع پروژه و با کیفیت مطلوب دارد.

از این رو در چند سال اخیر بحث صنعتی سازی در بخش ساختمان به یکی از چالش های عمده در بخش مدیریت اجرا و بهره وری زمان تبدیل شده است. سه اصل صنعتی سازی و تولید انبوه ساختمان عبارتند از :

سریع سازی ، ارزان سازی ، رعایت استانداردها و کیفیت مناسب.

در اینجا به بررسی مزایای استفاده از این فناوری در پروژه های ساخت و نوسازی با بهره گیری از مصالح نوین پلی اورتان در صنعت ساخت می پردازیم

۴           مزایای استفاده از ابزار گچبری پیش ساخته پلی یورتان در پروژه های ساخت و  نوسازی

از ویژگی های پلی اورتان یا پلی یورتان فرم پذیری با جزییات بسیار بالا می باشد. لذا در طرح و نقش های دکوراتیو بسیار خوب عمل می کند. ابزار پلی یورتان به راحتی ترک نمی‌خورد. این ابزار کند سوز است و درجه انقباض و انبساط نزدیکی به گچ و گچبری ساختمان دارد. ابزار پلی یورتان در  برابر گچبری های پیش ساخته گچی بسیار سبک می‌باشند. این مزایا همراه با سرعت اجرای بالا و اقتصادی بودن سبب شد که این پلیمر از استقبال بالایی در صنعت ساختمانی برخوردار شود.  در ادامه مهمترین مزایای ابزار گچبری پلی یورتان ارائه شده است:

 

·         دانسیته و استحکام بالا

·         سازگار با محیط زیست

·         مقاوم در برابر رطوبت ، کپک ، محیطهای اسیدی و قلیایی

·         تنوع در طرح ، ماندگاری طولانی و دوام

·         برش و نصب آسان و سریع ( با چسب مخصوص یا میخ )

·         قابلیت نصب به روی کلیه سطوح گچ ، درای وال ، سیمان ، سنگ ،کاشی ، فلز ، چوب ، کابینت ، مبلمان ،سقفهای کاذب

·         ایده آل برای بازسازی و تغییر دکوراسیون

·         رنگ پذیری بالا با انواع رنگهای ساختمانی و قابلیت پتینه کاری

·         سبک سازی

 

۵          نحوه نصب ابزار دکوراتیو پلی یورتان

برای نصب ابزار پلی یورتان ابتدا باید موقعیت نصب ابزار روی دیوار ، سقف و غیره خط کشی گردد. به عنوان مثال در مورد قاب بندی روی دیوار، ابتدا چهارگوشه قاب مشخص و سپس خطوط قاب روی دیوار ترسیم می‌گردد. در مرحله بعد ابزار پلی یورتان با توجه به سایز و زوایای مورد نیاز برش داده می‌شود. برای این منظور از اره دستی نیز می‌توان استفاده نمود. پس از برش ابزار، پشت آن با چسب اکریلیک مخصوص چسب زده می‌شود. سپس ابزار آغشته به چسب در محل خط کشی شده با دقت قرار داده می‌شود. هدف از میخ زدن نگهداری ابزار تا زمان خشک شدن چسب می‌باشد. لذا نیازی به استفاده از میخ زیاد نمی‌باشد.

در نهایت درزه ها و پشت ابزار با چسب پر می‌گردد. با توجه به اینکه ابزار دکوراتیو پلی یورتان دارای قابلیت رنگ پذیری بالا با انواع رنگهای ساختمانی و قابلیت پتینه کاری می‌باشند میتوان طرحهای زیبایی را با انجام رنگ و پتینه کاری ابزارها ایجاد نمود.

برای مشاهده نمونه عکسهای طرح گچبری پیش ساخته در ساختمان  اینجا را کلیک فرمایید.