Search
Close this search box.

دسته بندی مطالب

پلی یورتان چيست؟ آشنایی با ابزار دکوراتیو پلی یورتان و مقایسه آن با سایر متریال های رقابتی موجود در بازار

پلی یورتان چيست؟  آشنایی با ابزار دکوراتیو پلی یورتان و مقایسه آن با سایر متریال های رقابتی موجود در بازار

مقدمه

سوال متداول مشتریان ما در مورد ابزارهای پیش ساخته پلی یورتان این است: “پلی یورتان چيست؟”

در این مطلب ابتدا به این سوال “پلی یورتان چيست؟” پاسخ داده میشود. سپس ابزار پیش ساخته پلی یورتان تشریح شده  و مزایای آنها به شرح زیر ارائه شده است:

۱- ماندگاری ابزار پلی یورتان

2- مزایای زیباشناختی

3- چسبندگی رنگ

4- سهولت نصب

در پایان نیز ابزار پلی یورتان با سایر متریال های رقابتی موجود در بازار مقایسه شده است.

پلی یورتان چيست؟

پلی‌یورتانها ( Polyurethane) به دسته‌ای از مواد شیمیایی اطلاق می‌شود که از واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به‌عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده ساخته می‌شوند.

پلی یورتان یک ماده فوم متراکم است که تمام مزایای چوب را بدون معایب آن (پوسیدگی، ورقه ورقه شدگي و ترک خوردگی) داراست.

فوم پلی اورتان سفت و سخت

پلی‌یورتان‌ها به شکلهای مختلف از جمله موارد زیر در دنیا کاربرد دارند.

  • فوم‌های نرم
  • فوم‌های سخت
  • الاستومرها
  • ترموپلاستیک الاستومرها
  • رزین، پوشش و…

یکی از کاربردهای پلی‌یورتان‌ها، استفاده به عنوان ابزار دکوراتیو پلی یورتان ( گچبری پیش ساخته مدرن)  می‌باشد. این ابزار با هدف ایجاد طرح ها و جلوه های زیبای دکوراتیو در فضای داخلی و نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شود.

ابزار گچبری پیش ساخته پلي يورتان

ایجاد تنوع در زندگی، تغییر و دوری از تکرار و روزمرگی، هر چقدر هم که کوچک باشند، توانایی و انرژی برای ادامه زندگی را به ما می دهند. تغییر دکوراسیون و یا شاید کمی در محدوده وسیع تر، بازسازی خانه، از جمله این تغییرات است.

این بار قصد داریم به شما بگوییم که امروزه با ایجاد تغییر در رویکرد سازندگان مسکن از شیوه های سنتی به شیوه های صنعتی و استفاده از تکنولوژی های نوین، این بازسازی دیگر سخت، دشوار و پرهزینه نیست و به عبارت بهتر شاهد افزایش سرعت اجرا، کیفیت، سبک سازی، اقتصادی بودن، طراحی مدرن، استفاده بهینه از منابع و افزایش عمر مفید ساختمان خواهیم بود.

ابزارهای پیش ساخته پلی یورتان از جمله این تکنولوژی های نوین در زمینه متریال هستند که کاربردهاي بسياري در معماری داخلی و خارجی ساختمان داشته و جايگزين قطعات گچبری دکوراتیو داخلی ساختمان و یا سیمانکاری های تزیینی در نما می باشند .

ابزار پيش ساخته دكوراتيو پلي اورتان درنیکا دکور در انواع ابزار گلویی ، نور مخفی ، پروفیل های قاب ، قرنیز ، قابهای پیرامونی در و پنجره ، طاقچه ها ، گل ها و گنبدهای زیبای سقفی ، قطعات تزیینی و چراغ دانهای دیواری ، ستون و سرستون و غيره امکان ایجاد طرح ها و جلوه های زیبای دکوراتیو و کاملا” طبیعی را در سبک های معماری مدرن و منطبق با هر نوع سلیقه ، برای طراحان ، معماران و سازندگان محترم فراهم می آورد .

ابزار پلی یورتان

مزایای ابزار پیش ساخته پلی یورتان

۱- ماندگاری ابزار پلی یورتان

پلی یورتان با چگالی بالا ماده ای است که به طور گسترده در ساخت و ساز و نوسازی مورد استفاده قرار می گیرد. ماهیت بسته بودن روزنه های این متریال باعث می شود تا در برابر خطرات ناشی از آب و هوای ناپایدار و محیط های نامطلوب مقاوم باشد. ابزار پلی یورتان در برابر عوامل زیر بسیار مقاوم است:

  • پلی یورتان ضد آب و رطوبت است. تراکم بالای ابزار پیش ساخته پلی یورتان آن را در برابر روغن و گریس نیز عایق کرده است. بعلاوه وقتی ناخواسته در معرض طیف گسترده ای از ترکیبات شیمیایی قرار گیرد، تخریب نمی شود.
  • ابزار دکوراتیو پلی یورتان به طرز چشمگیری ضد ضربه است و دارای خاصیت کششی و مقاومت عالی در برابر پارگی است.
  • ابزار پلی یورتان در مقابل کپک و قارچ مقاوم است. ضد کپک بودن یک متریال خصوصاً برای افرادی که در مناطق آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری به ساخت و ساز مشغولند بسیار جذاب است.
  • گچبری پلی یورتان در برابر “پوسیدگی مرطوب” که معمولاً نتیجه مستقیم رشد قارچ است و “پوسیدگی خشک” مقاوم است.
  • گچبری پیش ساخته پلی یورتان یک جایگزین عالی در مناطقی است که در معرض موریانه ها، مورچه ها و حشرات دیگر قرار دارند.

2- مزایای زیباشناختی

گچ بری پیش ساخته پلی یورتان به طراحان و معماران فرصت های خلاقانه ای ارائه کرده است. می توانید با استفاده از هر نوع طرح یا قالبی هر نوع ابزار پیش ساخته ای ایجاد کنید.

در طرح های دکوراتیو با تزئینات پیچیده، پلی یورتان راه حل اقتصادی تری است. بعلاوه رنگ پذیری و قابلیت ایجاد بافت های مختلف مثل وایت واش کردن یا طرح سنگ مرمر روی پلی یورتان راحت تر است.

3- چسبندگی رنگ

گچ بری پیش ساخته پلی یورتان معمولا به صورت آماده برای نقاشی ارائه می شود و رنگ، بتونه، خمیر و درزگیر به آسانی به سطح آن می چسبد.

چسبندگی عالی در نقاشی به دلایل زیادی از جمله اجتناب از پوسته پوسته شدن رنگ اهمیت دارد. خاصیت ارتجاعی پلی یورتان باعث می شود که کمتر مستعد پوسته شدن باشد. برای مثال در اثر ضربه و فشار، ابزار پیش ساخته پلی یورتان مقداری از نیرو را جذب کرده و باعث کاهش پوسته شدن رنگ می شود. کمتر پوسته شدن رنگ مساوی است با ماندگاری بالاتر و بنابراین نیاز به نقاشی مجدد را به تعویق می اندازد.

4- سهولت نصب

هزینه نیروی کار بخش قابل توجهی از بودجه بسیاری از پروژه های ساخت و ساز یا نوسازی را به خود اختصاص می دهد. با استفاده از گچبری های پیش ساخته پلی یورتان این هزینه برای استفاده در مصارف دیگر ذخیره می شود. ابزار گچ بری پیش ساخته پلی یورتان غالباً در اندازه های بلند تولید می شوند که این خود باعث کاهش زمان برش، اتصال و نصب می شود. قالب ریزی های انعطاف پذیر خطوط و نقص سطح دیواره و سقف را می پوشانند. انعطاف پذیری بالا همچنین امکان نصب سریع در امتداد دیوارها و پنجره های مدور و زاویه دار را فراهم می کند.

مزایای ابزار پلی یورتان

سایر متریال های رقابتی موجود در بازار

انواع مختلفی از متریال های جدید مانند فایبرگلاس (FRP)، گچ، پلی وینیل کلرید یا پی وی سی (PVC) ، تخته فیبری با چگالی متوسط یا ام دی اف ​​(MDF)، گچ تقویت شده با شیشه و فلکس و پلی استایرن در بازار موجود است.

پلیمرهای پلاستیکی در PVC در برابر رطوبت نفوذ ناپذیر است، اما ممکن است سطح صیقلی آن برای رنگ آمیزی سخت باشد. اگرچه چگالی PVC شبیه به چوب بلوط است، اما ظاهری مصنوعی دارد. از طرفی ابزار ساخته شده از PVC معمولاً اشکال ابتدایی دارند.

فلکس، همانطور که از نام آن پیداست ، یک ماده لاستیکی قابل خمش است که معمولاً در دیوارها و منحنی پنجره ها استفاده می شود.

پلی استایرن فاقد ظاهر زیبا و شسته رفته پلی اورتان است. سبکی وزن آن قابلیت برش و نصب را آسان کرده است. گچ تقویت شده با شیشه نیز از آنجا که در برابر نفوذ رطوبت آسیب پذیر است، فقط در فضاهای داخلی استفاده می شود.

در نهایت پلی یورتان قابلیت تولید گچبری های کلاسیک متنوع، ظریف و سبک وزنی را فراهم می کند که در گذشته با گچ ساخته می شدند. استفاده از گچ بری پیش ساخته پلی یورتان در مقایسه با منابع تجدیدناپذیر انرژی مانند چوب و متریال های مدرن مانند آنچه در بالا نام برده شد منطقی تر، بهینه تر و ماندگارتر است.

برای دیدن جدیدترین نمونه کارهای اجرا شده با ابزار پلی یورتان و دیگر محصولات درنیکا دکور ما را در شبکه های اجتماعی دنبال فرمایید:

youtubetelegramInstagramFacebooklinkedinpinterest

محبوب ترین مقالات
مشاوره رایگان

با متخصصین با تجربه

طراحی

مطابق با سلیقه ی شما

تامین

باکیفیت ترین محصولات

ارسال سریع

به سراسر کشور

0
نظرات شما را دوست دارم، لطفا نظر دهید.x
×

سلام،

برای ارتباط مستقیم با ما در واتس آپ، روی کارشناس معماری کلیک فرمایید.

× ارسال پیغام در واتس آپ