آشنایی با گچکاری ، انواع گچ بری ، گچبری پیش ساخته گچی، گچبری پیش ساخته پلی یورتان

۱          گچ کاری ساختمان

 گچ کاری را به مجموعه عملیات ساختمانی جهت سفیدکاری سطوح دیوارهای خام، شمشه گیری لبه ها و دور پنجره ها، شاقول و تراز کردن دیوارها و زیرسازی دیوارها جهت کاغذ دیواری یا دیوارپوش میگویند. نسبت اختلاط گچ و آب متناسب با محل استفاده از گچ متغیر است.

اکثر گچ کاران غیر حرفه ای جهت سهولت کار با گچ از مقداری بیش از حد آب استفاده میکنند که پس از اتمام کار، ترک های ناشی از تبخیر آب در سطح دیوار ایجاد میشود. گچ به دلیل داشتن خاصیت شکل‌پذیری، چسبندگی، رنگ مطلوب، کاربرد آسان، فراوانی و ارزانی کاربرد زیادی در صنعت ساختمان دارد.

ایراد اصلی گچ، ضعف شدید در مواجهه با آب است. نشتی داخلی آب لوله ها به سرعت باعث پوسیدگی، طبله کردن و پوسته شدن رنگ دیوار میشود. برای رفع این مشکل تنها راه حل اصولی تخریب ناحیه پوسیده و تجدید گچ کاری موضعی میباشد. در اینگونه موارد چنانچه سطح گچ قدیمی به خوبی خراشیده نشود پیوستگی بین گچ قدیم و جدید صورت نمیگیرد و پس از مدتی گچ جدید در محل پیوستگی ترک خواهد خورد. در صورتیکه در ناحیه ترمیم یافته از کاغذ دیواری استفاده شود، کاغذ دیواره از هم گسسته خواهد شد.

همچنینن پس از سفیدکاری دیوار چنانچه جهت پرداخت سطح گچ از ماله پلاستیکی استفاده شود سطح گچ بسیار صاف و صیقلی خواهد شد و زیبایی دوچندانی به کار میبخشد.

۲          گچ بری

هنر گچبری یکی از هنرهای وابسته به معماری است که در هر منطقه و هر دوره زمانی، شکل و شیوه مخصوص به خود را داشته است. همان‌طور که از نام این هنر پیداست، مصالح اصلی بکار رفته در این هنر گچ می‌باشد. در ایران نیز گچبری در دوره‌های مختلف تاریخی همراه با تفاوت‌هایی بوده است. گچ به دلیل داشتن خاصیت شکل‌پذیری، چسبندگی، رنگ مطلوب، کاربرد آسان، فراوانی و ارزانی کاربرد زیادی در هنرهای تزئینی دارد.

هنر گچبری یکی از هنرهای وابسته به معماری است. بطور کلی تخصص افراد گچ کار و گچبر کاملاً از هم مجزاست. نورپردازی داخلی با باکس نور مخفی و هالوژن یکی از محبوبترین تزئینات گچی در گچبری سقف ساختمان است.

گچبری را به مجموعه عملیات ساختمانی به منظور تزئینات داخلی ساختمانی میگویند. انواع گچبری شامل گچبری سقف ، گچبری دندان موشی ( دندان خرگوشی ) ، طرح خط کوفی و گچبری ورساچ ، گچبری هندسی ، آرک ، گلویی ( ساده یا نور مخفی ) ، باکس نور مخفی و هالوژن ، گچبری سر ستون ، گچبری رو شومینه ، گچبری قاب آینه ، دور لوستری و کشویی را نام برد.

سیستم سازه ای گچبری سقف نیازمند عملیات جوشکاری میلگرد به سقف، ساخت شبکه میلگردی، رابیتس بندی و برقکشی است.

۳           گچ بری پیش ساخته

با توسعه صنعت ساختمان و خانه سازی در تعداد انبوه در کلان شهرها تزیینات داخلی مربوط به گچبری که به حالت سنتی و با دست ساخته می‌شود، با توجه به نیاز معماران این کار در این حالت بسیار زمانبر و کم کاربرد است، لذا این حرفه بصورت صنعتی درآمده و با توجه به شرایط روز تولید می‌شود.

گچبری پیش ساخته در کشورهای آمریکایی بصورت کلاسیک رشد نمود و با گذر زمان این هنر بصورت صنعتی به دیگر کشورها با توجه به فرهنگ آن کشور صادر گردید.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، محصولات جدیدی جهت جایگزینی گچ به بازار عرضه گردید که در این میان می توان به ابزار پیش ساخته از جنس پلی یورتان (گچبری بدون رابیتس و میلگرد) اشاره نمود.

۳٫۱       ابزار گچ بری پیش ساخته پلی یورتان جایگزین گچبری سنتی

پلی‌یورتانها به انگلیسی: ( Polyurethane) به دسته‌ای از مواد شیمیایی اطلاق می‌شود که از واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به‌عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده ساخته می‌شوند. پلی‌یورتان‌ها به شکلهای مختلف از جمله فوم‌های نرم، فوم‌های سخت؛ الاستومرها، ترموپلاستیک الاستومرها، رزین، پوشش و… در دنیا کاربرد دارند. یکی از کاربردهای پلی‌یورتان‌ها، استفاده به عنوان ابزار پیش ساخته دکوراتیو با هدف ایجاد طرح ها و جلوه های زیبای دکوراتیو در  فضای داخلی و نمای خارجی ساختمان می‌باشد.

ابزار پیش ساخته پلی اورتان کاربردهای بسیاری در معماری داخلی و خارجی ساختمان داشته و جایگزین قطعات گچ بری دکوراتیو داخلی ساختمان و یا سیمانکاری های تزیینی در نما می باشند .

  • ابزار پیش ساخته دکوراتیو پلی یورتان در انواع
  • ابزار گلویی ، نور مخفی ، پروفیل های قاب
  • قرنیز ، قابهای پیرامونی در و پنجره ، طاقچه ها
  • گل ها و گنبدهای زیبای سقفی ، قطعات تزیینی و چراغ دانهای دیواری
  • ستون و سرستون و غیره

امکان ایجاد طرح ها و جلوه های زیبای دکوراتیو و کاملا” طبیعی را در سبک های معماری مدرن و منطبق با هر نوع سلیقه ، برای طراحان ، معماران و سازندگان محترم فراهم می آورد.

ابزار پیش ساخته دکوراتیو پلی یورتان قابل استفاده در تمامی ساختمان ها اعم از ساختمان های در حال نوسازی ، بازسازی ، ساختمان های با مصالح سنتی و یا با مصالح سبک و نوین و بویژه ساختمانهای با سبک معماری مدرن می باشد .

ابزار های پلی یورتان و پلی استایرن با دانسیته بالا و استحکام کافی جایگزین بسیار مناسبی برای گچبری و سیمانکاری سنتی می باشد، که قابلیت نصب در نماهای داخلی و البته خارجی را هم داراست.

برای آشنایی بیشتر با گچبری مدرن و مقایسه آن با گچبری سنتی به صفحه زیر مراجعه فرمایید:

گچبری مدرن چیست ، گچبری بدون رابیتس و بدون نیاز به بنایی

مزایای ابزار گچبری پیش ساخته پلی یورتان در مقایسه با گچبری گچی:

  • ارائه در طرح های متنوع
  • سهولت و سرعت فوق العاده در نصب، برش و نصب آسان و سریع (با چسب مخصوص یا میخ )
  • قابلیت عبور تجهیزات ساختمانی مانند کابل ، لوله ، سیم و…
  • بدون ترک و درز و نشست و اکسیدگی
  • قابلیت نور پردازی و رنگ پذیری فوق العاده سریع پلاستیک و اکرلیک
  • نصب حتی در زمان بهره برداری از ساختمان
  • عدم نفوذ رطوبت و هرگونه حشره
  • قابلیت اجرای انواع سیستمهای هالوژنی نور مخفی ، اتوبوسی ، گلویی ، اوپن آشپزخانه و…
  • سازگار با محیط زیست
  • سبک و قابلیت حمل آسان
  • استحکام بالا، ماندگاری طولانی و دوام
  • قابلیت نصب به روی کلیه سطوح: گچ ، سیمان ، سنگ ،کاشی ، فلز ، چوب ، کابینت ، مبلمان ،سقف کاذب
  • ایده آل برای بازسازی و تغییر دکوراسیون
  • رنگ پذیری بالا با انواع رنگهای ساختمانی و قابلیت پتینه کاری
  • مقاوم در برابر رطوبت ، کپک ، محیطهای اسیدی و قلیایی