Search
Close this search box.

دسته بندی مطالب

قاب بندی دیوار

گچبری مدرن چیست -جدیدترین طرحها همراه با مقایسه آن با گچبری سنتی یا دستی

گچبری مدرن چیست ، گچبری بدون رابیتس و بدون نیاز به بنایی

برای پاسخ دادن به سوال گچبری مدرن چیست ؟ ابتدا در این مطلب گچبری سنتی یا دستی و گچبری مدرن تشریح شده است. سپس ضمن مقایسه آنها ، مزایا و معایب هر یک ارائه شده است.

گچبری

هنر گچ‌بری یکی از هنرهای وابسته به معماری است که در هر منطقه و هر دوره زمانی، شکل و شیوه مخصوص به خود را داشته‌است. همان‌طور که از نام این هنر پیداست، مصالح اصلی بکار رفته در این هنر گچ می‌باشد. در ایران نیز گچ‌بری در دوره‌های مختلف تاریخی همراه با تفاوت‌هایی بوده‌است. گچ به دلیل داشتن خاصیت شکل‌پذیری، چسبندگی، رنگ مطلوب، کاربرد آسان، فراوانی و ارزانی کاربرد زیادی در هنرهای تزئینی دارد.

گچبری بعنوان یک حرفه از جایگاه ویژه ای در معماری سنتی ایرانیان، برخوردار است. این هنر به دلیل ارزانی مصالح اولیه، شکل پذیری، در دسترس بودن و رنگ مطلوب آن، کاربرد فراوانی در هنرهای تزئینی داشته است. در این بخش قصد داریم تا به طور خاص به بررسی و مقایسه این هنر ارزشمند و جایگزین های مدرن بپردازیم.

گچبری مدرن چیست
گچبری مدرن چیست

گچبری سنتی

هنر گچ‌بری در دوره قاجار رونق فوق‌ العاده‌ای به خود گرفت. به علت مسافرت پادشاهان قاجار به فرنگ از هنر گچ‌بری اروپا تقلیدهایی در کاخ‌های شاهی شد. بخصوص در سر ستون سازیها، گلویی سازی‌ها و سقف سازی‌ها در کاخ‌هایی چون گلستان و عشرت آباد پیروی گردید. اما به‌طور قاطع می‌توان گفت که این تقلیدها هرگز نتوانست جای هنر و نقوش بسیار پر هنر اصیل ایرانی را در گچبری بناهای ایران زمین بگیرد.

البته در این برهه از زمان در هنر گچ‌بری خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بسیار چشمگیری از طرف هنرمندان گچ‌بر در آثار و ابنیه و به خصوص منازل مسکونی سنتی بیرونی و اندرونی ایران پدیدار گشت. که به واقع هر یک از آثار به جای مانده خود تابلوهای بسیار نفیس و پر ارزش از هنر با فلسفه و خرد و فرهنگ هنرمندان ایران است. از میان آثار فراوان گچ‌بری این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گچ‌بری جالب کاخ ارم و نارنجستان قوام در شیراز
  • مقرنس بندی‌های آونگ گچی همراه با گچ‌بری‌های
    • خانه طباطبائی
    • خانه بروجردیهای کاشان
    • خانه شهریاری در بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر

گچبری مدرن چیست ؟

در گچبری مدرن دیوار و سقف دیگر خبری از گل‌ و موتیف و تاج نیست. این سبک با طراحی‌ها و خطوط ساده شناخته می‌شود. در گچبری به سبک مدرن معمولا فقط از خطوط راست و زاویه‌های قائمه یا خطوط منحنی استفاده می‌کنند.

درگذشته گچبری فقط برای اتاق پذیرایی و در قسمت سقف اجرا می‌شد. شاید هزینۀ بالا و وقت‌گیر بودنِ اجرا از دلایل مهم این امر بودند. از طرف دیگر نقوش شلوغ و پر نقش‌ و نگار گچبری سنتی مناسب اتاق‌های خواب و دیگر فضاهای خانه نبود و از این رو کمتر در اتاقها شاهد آن بودیم.

اما امروزه اجرای گچبری‌های مناسب در اتاق‌خواب‌ها و دیگر قسمت‌های خانه را بسیار می بینیم. این یکی دیگر از مزایای سبک گچبری مدرن و استفاده از تکنولوژی برای اجرای آن است. گچبری به دو صورت دستی و پیش ساخته اجرا می‌شود. در روش دوم  همان‌طور که از اسم آن پیداست، قطعات پیش‌ساخته به صورت آماده بوده و از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. یکی از جدید ترین ابزار گچبری مدرن، گچبری پیش ساخته پلی یورتان است.

گچبری مدرن پلی یورتان ( پلی اورتان ) چیست ؟

هنگامی که صحبت از برتری در زمینه مواد اولیه ساخت و ساز و بازسازی می شود، هزاران متریال سنتی، مدرن و نوآورانه در حال ربودن گوی رقابت از یکدیگرند. گچ بری پیش ساخته پلی یورتان یکی از این محصولات جذاب عرصه ساخت و ساز است که در کنار کارایی بالا جزئیات ظریف هنرمندانه را نیز ارائه می کند.

گچبری پیش ساخته پلی اورتان نوعی از گچبری های آماده هست که جایگزین مناسبی برای گچ کاری سنتی محسوب می شود. این ابزار به دلیل وزن فوق العاده سبکی که دارد قابلیت نصب بر روی رابیتس کاری و کناف را داراست. ابزارهای پلی اورتان بر روی کلیه سطوح مانند: گچ، سیمان، سنگ، کاشی، فلز، چوب، کابینت و سقف های کاذب قابل نصب می باشد.

این ابزارها با افزایش طول عمر ساختمان نه تنها باعث افزایش قیمت خانه شما می شوند بلکه زیبایی نما و ظاهر ملک شما را نیز به طرز قابل توجهی دگرگون می کنند. اگر با دقت بنگرید پلی یورتان را در گستره وسیعی از المان های معماری از جمله ورودی ها، نورگیرها، پنجره ها، کنگره ها، قرنیزها، طاقچه ها و روکش ستون ها خواهید یافت.

پلی یورتان ( پلی اورتان ) چیست

انواع ابزار پلی یورتان

ابزارهای پلی یورتان گزینه مناسبی جهت بازسازی یا تغییر دکوراسیون با هزینه مناسب و بدون تخریب میباشند. شما می توانید برای قابسازی روی سقف، دیوار، در، خطوط جدا کننده دیوار از المانهای تخت یا ابزارهای قاب سازی استفاده کنید. قاب های مدور سقفی پلی اورتان یکی از ابزارهای پر کاربرد است. به دلیل وزن سبک آن، جایگزین مناسبی برای گچبری سنتی محسوب می شود. می توانید با گل های قاب بندی دیواری برای زیبا سازی دیوار و ستون های خانه استفاده نمایید.

گچبری مدرن و مقایسه آن با گچبری سنتی

گچبری در روش سنتی به دلیل اینکه تمامی نقش و نگارها و اجرای آن بوسیله دست انجام می شود، از سرعت بسیار کمی برخوردار است و اتلاف انرژی و مواد اولیه را نیز به همراه دارد. وزن سنگین آن باعث می شود که قابلیت نصب در همه جا را نداشته باشد. امروزه استفاده از این نوع گچبری بسیار کم شده و جای خود را به گچبری های پیش ساخته داده است. صنعت جدید کمک شایانی به طراحان و معماران کرده و تحولی در دکوراسیون داخلی ایجاد کرده است.

برای آشنایی کامل با گچبری مدرن و نقش آن در معماری امروزی اینجا را کلیک فرمایید.

مزایای گچبری پیش ساخته پلی یورتان ، گچبری مدرن

  • ارائه در طرح های متنوع
  • سهولت و سرعت فوق العاده در نصب، برش و نصب آسان و سریع (با چسب مخصوص یا میخ )
  • قابلیت عبور تجهیزات ساختمانی مانند کابل ، لوله ، سیم و…
  • بدون ترک و درز و نشست و اکسیدگی
  • قابلیت نور پردازی و رنگ پذیری فوق العاده سریع پلاستیک و اکرلیک
  • نصب حتی در زمان بهره برداری از ساختمان
  • عدم نفوذ رطوبت و هرگونه حشره
  • قابلیت اجرای انواع سیستمهای هالوژنی نور مخفی ، اتوبوسی ، گلویی ، اوپن آشپزخانه و…
  • سازگار با محیط زیست
  • سبک و قابلیت حمل آسان
  • استحکام بالا، ماندگاری طولانی و دوام
  • قابلیت نصب به روی کلیه سطوح گچ ، سیمان ، سنگ ،کاشی ، فلز ، چوب ، کابینت ، مبلمان ،سقفهای کاذب و ..
  • ایده آل برای بازسازی و تغییر دکوراسیون
  • رنگ پذیری بالا با انواع رنگهای ساختمانی و قابلیت پتینه کاری
  • مقاوم در برابر رطوبت ، کپک ، محیطهای اسیدی و قلیایی
محبوب ترین مقالات
مشاوره رایگان

با متخصصین با تجربه

طراحی

مطابق با سلیقه ی شما

تامین

باکیفیت ترین محصولات

ارسال سریع

به سراسر کشور

0
نظرات شما را دوست دارم، لطفا نظر دهید.x
×

سلام،

برای ارتباط مستقیم با ما در واتس آپ، روی کارشناس معماری کلیک فرمایید.

× ارسال پیغام در واتس آپ