قرنیز چیست؟

قرنیز به قطعه‌ای گفته می‌شود که از ارتفاع بسیار کمی برخوردار بوده و به شکل نواری در خط تقاطع دیوار، پای دیوارها و کف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تجهیزات و یراق آلات مورد استفاده در ساختمان‌ها، نه تنها زیبایی بسیار جذابی را در طراحی و دکوراسیون ساختمان به دنبال دارد، بلکه مانع از انتقال رطوبت، آسیب رسیدن به دیوار و برخورد اشیاء به گوشه دیوارها شود.

امروزه شما می‌توانید تنوع بسیار بالایی از محصولات را در بازار مورد مشاهده قرار دهید که هر یک از آنها دارای کاربرد متنوعی بوده و شما می‌توانید با توجه به محل نصب این محصولات، مناسب ترین انواع و ابعاد آن را تهیه و خریداری کنید.

این ابزار پوششی در انواع جنس‌ها مثل چوب، سنگ، سرامیک، پی وی سی، پلی‌استایرن ، پلی‌یورتان و غیره تولید می‌شود و مشتریان می‌توانند با توجه به سلیقه و فضای کاربردی از آنها استفاده نمایند.

قرنیز چیست

قرنیز باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  • باید ضدآب باشد.
  • مقاوم در برابر حشرات باشد.
  • قابلیت حمل آن آسان باشد.
  • در برابر فرسودگی مقاوم باشد.
  • دارای دوام بسیاری باشد.
  • در برابر فشار بار تغییر شکل ندهد.
  • هر گونه گاز یا ترکیبات آلی نا پایدار در آن وجود نداشته باشد.
  • قابلیت بازیافت داشته باشد.
  • ضد خش باشد.
  • باید انعطاف پذیر باشد.
  • باید با محیط سازگار باشد.
  • در برابر رطوبت و عوامل محیطی مقاوم باشد.
قرنیز رنگ پذیر

انواع قرنیز بر اساس سبک و مدل

قرنیزها بر اساس سبک، جنس و مدلی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می­شوند. در اینجا، چند مورد از مهمترین سبک­ها آورده شده است.

قرنیز گرد

قرنیز ‌گرد که معمولا به عنوان قرنیز 8 سانتی‌متری نیز معرفی می­شود، یکی از متداول­ترین انواع موجود در بازار است. این مدل، دارای لبه‌های گرد یا به اصطلاح پلکانی می‌باشد.

ظاهر این نوع ، بسیار ساده است و با ارتفاع 9 سانتی‌متر به بازار عرضه می­شود.

قرنیز گرد

قرنیز تخت

این مدل که با نام­های دیگری همچون مربعی یا بلوکی  نیز معرفی می­شود، از سمت پهلو کاملا صاف دیده می­شود و بدون لبه‌های گرد است. خانه­هایی که دارای  دکوراسیون­های مدرن به سبک مزرعه هستند، بیشترین استفاده را از این سبک قرنیز، می­برند. قرنیزهای تخت با ارتفاع متفاوت تولید می­شوند که در این بین ارتفاع  9 تا 14 سانتی‌متر رایج­تر است.

قرنیز تخت

قرنیزهای چسبی

اگر می­خواهید دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید، پیشنهاد می­کنیم این نوع قرنیزها را در اولویت برنامه خود قرار دهید. همانطور که از نام آن برمیاید، قابل چسب بر روی مدل­های دیگر هستند. در تصویر زیر یک نمونه که از جنس پلی یورتان است ارائه شده است.

قرنیز چسبی

تعویض  قرنیز سنگی با قرنیزهای جدید و مدرن پوششی

بیشتر ساختمان­های قدیمی دارای قرنیز سنگی هستند. امروزه این مدل­ها دیگر چندان جنبه ظاهری دلچسبی ندارند و جای خود را به نمونه های مدرن (پلی یورتان و پلی استایرن) داده ­اند. سوال اینجاست که آیا می­توان این نوع قرنیز را با مدل دیگری جایگزین کرد و نمای جالب­تری در فضای خانه خود ایجاد نمود؟

برای اینکار باید قرنیزهای قدیمی را از جای خود بردارید و گچ­های روی دیوار را صاف کنید تا هم تراز سطوح دیگر شود و این کار نیاز به بنایی و خرابکاری دارد و سپس با استفاده از مواد لازم مانند چسب، قرنیز جدید را جایگزین کنید.

قرنیز پوششی مدرن

شرکت درنیکا دکور با ارایه قرنیز کاور یا پوششی راهکاری مفید به شما پیشنهاد می کند گه میتوان به راحتی بر روی قرنیز سنگی یا سرامیکی بدون نیاز به بنایی نصب کردو با استفاده ار چسب اجرای آن انجام میشود.

قرنیز پوششی مدرن پلی یورتان

عوامل تاثیر گذار در قیمت قرنیز

جنس و  کیفیت ساخت از مهمترین عواملی محسوب می­شود که به طور مستقیم بر قیمت آن، تاثیر می­گذارد. به طور مثال، قرنیز ام دی اف و پی وی سی در مقایسه با قرنیز پلی یورتان و پلی استایرن ارزان­تر هست.

ضرورت های نصب

بعد از انتخاب و خریدن مرحله نصب باید اجرا گردد. نصب این ابزار یک امر تخصصی می‌باشد که باید توسط فرد آموزش دیده و با تجربه انجام گیرد چرا که اگر یکی از مراحل صحیح انجام نگیرد تمام زحمات مراحل قبلی به هدر خواهد رفت پس شاید هر نصابی از پس آن بر نیاید. خدمات نصب انواع مختلفی دارد که با توجه به جنس متفاوت خواهد بود،حتی هزینه ها نیز با توجه به جنس مربوطه کم و زیاد خواهد شد.

از فاکتور های دیگری که در هزینه نصب تاثیرگذار است می‌توان به متراژ دور تا دور خانه، حجم کار و تعویض یا تخریب قرنیزِ قبلی اشاره نمود.

مراحل نصب

پیش از شروع باید محل قرارگیری قرنیز کاملا تمیز شده و لبه‌های دیوارها هیچ گونه کثیفی، پستی و یا بلندی نباشد. این مرحله برای آن دسته از قرنیزهایی که با چسب نصب می‌شوند بسیار ضروری بوده و تعیین کننده کیفیت پایانی کار می‌باشد.

در مرحله دوم می‌بایست دیوار را اندازه گیری کرد. این نکته را مد نظر داشته باشید که باید 10 الی 15 درصد از قرنیز را به عنوان پرتی لحاظ کرده باشید.

در مرحله سوم نصاب اقدام به جایگیری آنها بر روی دیوار می‌نماید که اصلی‌ترین نکته این مرحله توجه به ناحیه گوشه‌ها (کرنرها) و همچنین بخش های زاویه دار دیوارها است.

و در مرحله پایانی، نصاب با توجه به نوع و جنس قرنیز ترکیبی که سبب چسبیدن آن به دیوار می شود را انتخاب کرده و به قسمت پشت قرنیز می زند و سپس یکی یکی آنها را بر روی دیوار نصب می‌کند.

قرنیزهای پلی‌یورتان رنگ پذیر هستند و می‌توان بعد از نصب متناسب با طراحی داخلی ساختمان آنها را رنگ آمیزی نمود. برای این کار ابتدا باید با خمیر درزگیر درها را پر و سپس با انواع رنگ‌های ساختمانی آنها را رنگ نمود.

نصب قرنیز

مشخصات فنی

قرنیز پی وی سی PVC

 معمولا با ارتفاع 7، 9، 11 سانتی‌متری در بازار وجود دارد. این قرنیز  طرح‌های مختلفی مانند طرح چوب و طرح سنگ دارد. طول هر شاخه قرنیز 2.80 تا 3 متر است معمولا با ضخامت  8 میلی متر تولید می‌شوند و نوع 9 سانتی‌متری نیز وجود دارد.

در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد و قابل شستشو می‌باشد. یکی از پرطرفدارترین رنگ هارنگ سفید است که طرفداران بسیاری دارد.

پلیمرهای پلاستیکی در PVC در برابر رطوبت نفوذ ناپذیر است، اما ممکن است سطح صیقلی آن برای رنگ آمیزی سخت باشد. اگرچه چگالی PVC شبیه به چوب بلوط است، اما ظاهری مصنوعی دارد. از طرفی ابزار ساخته شده از PVC معمولاً اشکال ابتدایی دارند.

قرنیز پی وی سی pvc

قرنیز چوبی

این مدل‌ها برای ایجاد هماهنگی و توازن با کفپوش‌هایی از جنس پارکت و ام‌دی‌اف و موارد مشابه بسیار کاربردی و مناسب است.

این جنس نیز همچون نوع سنگی از همان اوایل تولید جزء گران‌ترین نمونه‌ها می‌باشند. ضخامتی حدود 8 الی12 میلی‌متر دارند و که برای تولید آن از چوب‌هایی مثل گردو، افرا، روس و راش استفاده می‌شود.

از مزیت‌های این جنس می‌توان به دوام و ماندگاری بالای آنها اشاره کرد و البته که نصب آسانی هم دارند و با صرف زمان کم میتوان آنها را روی دیوار تعبیه نمود.

از معایب آن تنوع کم در طرح‌های تولیدی می‌باشد چرا که از چوب طبیعی استفاده می‌شود، یکی دیگر از معایب این است که، احتمال آسیب در برابر حشرات و موریانه‌ها در این جنس بالا است. همچنین در مقابل رطوبت چندان مقاوم نیستند و در صورت استفاده از متریال نامرغوب پس از مدتی چوب‌ها باد کرده و یا حتی ممکن است کپک بزنند.

چوب استفاده شده می‌بایست حتما خشک شده باشد و در غیر اینصورت رنگ، کامل روی کار نمی‌خوابد و حتی پس از مدتی دفرمه شده و جلوه خود را از دست خواهد داد.

قرنیز چوبی

قزنیز ام دی اف MDF

از لترون ساخته می‌شود و امروزه کارخانه‌های بسیاری این قرنیز را تولید می‌کنند. همه این قرنیزها دارای طول 3.66 و در عرض 7 و 9 سانتی‌متر ساخته می‌شوند. اما امروزه برخی از شرکت‌ها این قرنیز را در طول 2.80 و عرض 7 و 9 سانتی‌متر نیز تولید می‌کنند و شباهت بسیاری به چوب دارد.

قرنیز ام دی اف mdf
قرنیز سنگی

قرنیز سنگی

 در ارتفاع متنوعی با توجه به جنس  قرنیز سنگی در ابعاد 10 الی 15 سانتی‌متر موجود است. نسبت به سایرقرنیزها دارای ارتفاع بیشتری است.

قرنیز پلی استایرن

قرنیز پلی‌استایرن فوم بسیار فشرده است که ضدآب و مقاوم در برابر رطوبت است و  قابلیت رنگ کردن ندارد.

با توجه به توضیحات بالا قرنیزها دارای انواع متنوعی هستند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند و با گذر زمان از مد افتاده و جای خود را به ابزارهای جدید داده اند.

قرنیز پلی استایرن

قرنیز پلی یورتان

قرنیز پلی‌یورتان جایگزین مناسب بجای قرنیز پی وی سی، قرنیز چوب، قرنیز ام‌دی‌اف، قرنیز سنگ و سرامیک می‌باشد.

یکی از این ابزارهای جدید که امروزه مورد توجه عموم مردم و طراحان قرار گرفته ابزارهای پلی‌یورتان هستند.

قرنیز پلی یورتان

پلی‌یورتان چیست؟

 پلی‌یورتان ، هر دسته از ترکیبات رزینی، الیافی یا الاستومری مصنوعی متعلق به خانواده پلیمرهای آلی ساخته شده توسط واکنش دی ایزوسیانات‌ها است.

پلی‌یورتان‌ها که به آن پلی‌کربامات نیز گفته می‌شود، متعلق به دسته وسیعی از ترکیبات به نام پلیمرها هستند. پلیمرها ماکرومولکول‌هایی هستند که از واحدهای تکرار شونده کوچک‌تر و معروف به مونومر تشکیل شده‌اند. به طور کلی، آنها از یک مولکول اصلی ستون فقرات با زنجیره طولانی تشکیل شده است.

پلی یورتان چیست

ویژگی قرنیز پلی‌یورتان

قرنیزهای پلی‌یورتان بعنوان محصولات لوکس ساختمانی شناخته شده و مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین به علت ضدآب بودن و ضربه‌پذیری و قابلیت انعطاف‌پذیری آن، برای استفاده در دیوارهای قوس مناسب بوده و بهترین جایگزینِ قرنیزهای چوبی هستند.

قرنیزهای پلی‌یورتان معمولا در سایزهای 10، 12 و 14 سانتی‌متر تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مشاهده تصاویر این قرنیزها روی سایز مورد نظر کلیک فرمایید.

 یکی دیگر از ویژگی‌های قرنیزهای پلی‌یورتان ، رنگ سفید آنهاست که این محصول را آماده اجرای رنگ دلخواه و مطابق سلیقه مشتریان می‌نماید.

قرنیز پلی یورتان

رنگ سفید برای قرنیز انتخابی مطمئن می­باشد چرا که فرقی نمی­کند سبک خانه یا محیط مینیمال باشد یا کلاسیک، این رنگ در کنار این سبک­ها جلوه­ی خود را همچنان حفظ می­کند.

قرنیز دارای انواع مختلفی از متریال است و طبیعتا هر چه جنس آن بهتر باشد مدت زمان بسیار طولانی نیز کارایی دارد و خراب نمی­شود. برای پاک کردن لکه­ا از روی قرنیز می­توانید با یک پارچه­ی مرطوب و نم­دار آن را تمیز کنید.

قرنیز سفید و شیک
قرنیز پلی یورتان رنگ پذیر

از مزایای قرنیز پلی‌یورتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ﻧﺼﺐ ﺳﺮﻳﻊ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ سفیدکاری ﮐﺎﻣﻞ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ
  • ۱۰۰% ضد آب با ﻗﺎﺑلیت ﺷﺴﺘﺸﻮی آسان
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی، رطوبت، قارچ‌ها و حشرات موذی
  • استحکام بالا، ماندگاری طولانی و دوام
  • سبک و قابلیت حمل آسان
  • مقاوم در برابر فرسودگی، خوردگی و ضربه
  • سختی و خشکی مطلوب و مقاوم در برابر تأثیرات بیرونی
  • قابلیت عبور تجهیزات ساختمانی (کابل ، لوله سیم و …)
  • قابلیت ترمیم‌پذیری ، عدم تغییر رنگ و ترک خوردگی با گذشت زمان
  • قابلیت نصب به روی کلیه سطوح گچ ، سیمان، سقف‌های کاذب و کناف
  • ایده آل برای بازسازی و تغییر دکوراسیون
  • قابلیت رنگ‌پذیری فوق العاده سریع (رنگهای پلاستیک و اکرلیک)
  • مقاوم در برابر رطوبت ، کپک ، محیطهای اسیدی و قلیایی
قرنیز پلی اورتان

به دلیل رنگ‌پذیر نبودن قرنیز های سنگی و چوبی استفاده از قرنیزهای پلی‌یورتان روند رو به رشد به خود دیده و مورد استقبال و استفاده کنندگان و طراحان قرار گرفته است.

تفاوت بین قرنیز پلی‌یورتان درنیکا و قرنیز پی وی سیPVC چیست؟

1- قرنیز پلی‌یورتان رنگ پذیر بوده و می‌تواند به رنگ طلایی، نقره ای آنتیک، برنز و دیگر جلوه‌های ویژه تغییر رنگ داده شود. قرنیز پی‌وی‌سی رنگ پذیر نیستند.

2-الگوی سطحی کاملا روشن، سیمای کاملا” طبیعی و واقعی، پی‌وی‌سی ظاهر همچون پلاستیک و مصنوعی.

3-ابزار پلی‌یورتان سبکتر، سختی بالاتر، و انعطاف‌پذیری بهتر نسبت به پی‌وی‌سی.

4- ابزار پلی‌یورتان مقاومتر در برابر رطوبت و حرارت نسبت به پی‌وی‌سی.

ابزار گچبری پلی یورتان
قرنیز پی وی سی

ابزار قاب بندی ساده پلی یورتان

طراحی دیوار و قاب بندی یکی از بهترین راه حل ها برای زیبا شدن فضاهای مسکونی ، اداری و تجاری می باشد. اجرای ابزار قاب بندی ساده پلی یورتان در کنار استفاده از تابلو نقاشی ، نقاشی دیواری ، پتینه ، ورقکاری و ترکیب آن ها باعث مجلل شدن هر چه بیشتر طرح و فضای پروژه می شود. شما می توانید برای طراحی و اجرای ابزار پیش ساخته قاب بندی دیوار فضای خود از طرحهای بسیار متنوع و زیبای ابزار دکوراتیو درنیکا دکور ، نمونه مورد پسند خود را انتخاب کرده و با کارشناسان ما جهت طراحی و اجرای آن تماس حاصل فرمایید.

از ویژگی های پلی اورتان فرم پذیری با جزییات بسیار بالا می باشد که در طرح و نقش های دکوراتیو بسیار خوب عمل می کند. ابزار پلی یورتان به راحتی ترک نمی خورد ،کند سوز است و درجه انقباض و انبساط نزدیکی به گچ و گچبری ساختمان دارد. سبک بودن اجزای ابزار پلی یورتان در برابر گچبری های پیش ساخته گچی و سرعت اجرای بالا به همراه اقتصادی بودن سبب شد که این پلیمر از استقبال بالایی در صنعت ساختمانی برخوردار شود.

ایده ها و تصاویر بیشتر برای طراحی دیوار

برای دیدن تصاویر بیشتر برای ایده گرفتن جهت طراحی دیوار پذیرایی ، اتاق خواب و راهرو با ابزار قاب بندی پلی یورتان در سبکهای مختلف (کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن) به صفحه پینترست ما مراجعه فرمایید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی قاب‌بندی دیوار مطالب ارائه شده در بخش مقاله ها  به شرح زیر را مطالعه فرمایید:

ایده های منحصر به فرد تزئین دیوار با ابزار قاب بندی

اصول قاب‌ بندی دیوار در سبکهای کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن

دیوار پشت تلویزیون مدرن و شیک -قاب بندی دیوار تی وی با ابزار پلی یورتان

نقش گچبری مدرن در معماری امروزی

قیمت و نحوه نصب ابزار پلی یورتان

برای اطلاع از حدود قیمت ابزار گچبری پلی اورتان و قاب بندی دیوار در سبکهای مختلف لینکهای زیر را مشاهده فرمایید:

قیمت گچبری پیش ساخته پلی یورتان

قیمت قاب بندی دیوار با ابزار گچبری پیش ساخته پلی یورتان درنیکا دکور

برای آشنایی با نحوه نصب ابزار پلی یورتان به لینکهای زیر مراجعه فرمایید:

نحوه نصب ابزار پیش ساخته دکوراتیو پلی یورتان

آموزش نحوه نصب گچبری پیش ساخته پلی یورتان

برای دیدن پروژ‌ه‌های اجرا شده با ابزار پلی یورتان و دیگر محصولات درنیکا دکور از  اینستاگرام ما بازدید فرمایید.

برای دیدن جدیدترین نمونه کارهای اجرا شده با ابزار  پلی یورتان و دیگر محصولات درنیکا دکور ما را در شبکه های اجتماعی دنبال فرمایید:

youtubetelegramInstagramFacebooklinkedinpinterest